"Vuonna 1993 ensimmäisen äänitteensä julkaissut Terapia on mielenkiintoinen yhtye. Bändi kuuluu gospel-kategoriaan muttei silti jeesustele. Eikä Terapia kulje varpaillaan, vaan tallaa reilusti säröpedaalia. K23 lähtee käyntiin junnaavasti, mutta cd:n viides biisi Kirkkaita päiviä paljastaa Terapian kyvyt: tamperelaiskokoonpano kykenee uskottavaan realismiin, josta on mustavalkoisuus kaukana."
Lyriikat Syö sut Maailma pyörii Vielä kerran Kirkkaita päiviä Napajäätiköt sulaa Kaikki kipuni Tämä kaupunki 02 Kaipaan Mene pois Menneen talven lumia |
Äänitys: Studio JJ, 9-21.8.2001, Juuso Nordlund, Otto Hallamaa
Miksaus: 9/2001, Meelis Niin
Masterointi: Finnvox, 28.9.2001, Minerva Pappi
CD-paino: CD-plant, TRPCD-008
Julkaisu: 17.11.2001, Turku-halli
223:
Otto Hallamaa (kitara - Maailma pyörii, Kaipaan, koskettimet - Maailma pyörii, Kirkkaita päiviä)
Mikael Lindell (taustalaulu - Maailma pyörii, Napajäätiköt sulaa, Kaikki kipuni, Tämä kaupunki 02, Mene pois)
Juuso Nordlund (basso - Syö sut)
Meelis Niin (koskettimet - Vielä kerran)
323:
Kannen valokuva on otettu nykyisen Siperian paikalla Finlaysonin alueella Tampereella. Lipukkeen takasivun kuva on myös otettu Finlaysonin alueella. "Maailma pyörii" -kappaleen introssa on clickillä ohjattu gate, joka avaa kitaran signaalin. "Tämä kaupunki 02" -biisin kerrossa on vain kitaroita, ei jousia. Ruokangas Millenium Duke jälleen käytössä.
Syö sutVuonna 1993 ensimmäisen äänitteensä julkaissut Terapia on mielenkiintoinen yhtye. Bändi kuuluu gospel-kategoriaan muttei silti jeesustele. Eikä Terapia kulje varpaillaan, vaan tallaa reilusti säröpedaalia. K23 lähtee käyntiin junnaavasti, mutta cd:n viides biisi Kirkkaita päiviä paljastaa Terapian kyvyt: tamperelaiskokoonpano kykenee uskottavaan realismiin, josta on mustavalkoisuus kaukana. ***
Markku Makkonen / Aamulehti / 15.12.2001Terapia pläjäytti Maata Näkyvissä -festareilla ilmoille kuudennen täyspitkänsä/kahdeksannen studiosessionsa K23. Mitään suuria mullistuksia platta ei tarjoa, vaan luonnollisen jatkeen orkesterin toistakymmentä vuotta kestäneelle uralle. Ensimmäinen havainto voitaneen tehdä soundeista. Levyä on ollut yhdessä bändin kanssa tuottamassa Otto Hallamaan lisäksi virolainen huippumiksaaja Meelis Niin, joka vastaa myös potikoiden ruuvaamisesta. Jälki on todella asiallista, mutta edelleen terapiamaisen maanläheistä.
Petri Lassila tuntuisi olevan yhä kovenemassa biisintekovireessä; tekstipuolella mukaan on löytynyt uudenlainen myös huumoria hyödyntävä näkökulma, ja biisit tarttuvat oikeastaan jo ensikuulemalla. Musiikillisesti ollaan ehkä jossain Joona-levyn yleislinjan ja Tarinoita vaan -kappaleen välimaastossa. Eli raskasta runttausta harjoitetaan vanhaan malliin, mutta kun sedät alkavat olla reilusti yli kahdenkymmenenkolmen, aletaan myös sävyihin panostaa aivan uudella tavalla. Siitäköhän äänitteen nimi.
Kuunteluprosessini on kiistatta kesken, mutta tällä hetkellä levyn huippukohdiksi näyttäisivät olevan nousemassa oman subjektiivisen kokemukseni mukaan biisit Maailma pyörii, Kirkkaita päiviä ja Kaikki kipuni, ehkä myös keikkahitti Napajäätiköt sulaa. Sykähdyttävä on myös akustinen balladi Tämä kaupunki 02, josta mieleeni tulee eräs joulukuinen ilta Hämeenlinnan laitamilla: "mutta toisinaan / kun talvi on peittänyt kadut / on hetken ajan helppo uskoa / että tätäkin kaupunkia / Jumala rakastaa." Studio 7 - hitistä Kaipaan löytyy K23:lta (huomaatteko kuinka Terapian äänitteiden nimet käyvät yhä kummemmiksi? Mitä seuraavaksi? Kuikka 47,634?) Meelis Niinin avarampi miksaus samaan tapaan kuin Kuu oli miksattu suuremmaksi Studio 7:lla.
Kaiken kaikkiaan todella asiallinen rocklevy hyvällä ja kauniisti esitetyllä sanomalla, niin kuin tietysti Terapialta sopii odottaakin. Nähtäväksi jää, nouseeko K23 Joonan kaltaiseksi klassikoksi - hyviä biisejä se sisältää joka tapauksessa.
Markus Asunta / Music & Mission 6/01K23 on tamperelaisen metalli/hardrock-musiikkia soittavan Terapia-yhtyeen kahdeksas levy. Yhtye tuntuu jatkavan edellisellä Studio 7 -ep:llä aloittamallaan uudistuslinjalla, joka on melodisempaa ja perusrokkaavampaa kuin ennen. Terapia on löytänyt nyt selkiintyneen oman musiikillisen linjansa: selkeäsanomaisen melodisen metalli-gospelrockin. Levyllä kuuluu yhtyeen vahva eteenpäinmeno soitannon kaikilla osa-alueilla, niin kitaroissa kuin basson ja rumpujenkin tasolla. K23-levyn syntyyn on vahvasti vaikuttanut yhtyeen laulaja Petri Lassilan lisäksi tuottaja, gospelvaikuttaja Otto Hallamaa, äänittäjä Juuso Nordlund ja miksaaja Meelis Niin, jotka vierailevat Mikael Lindellin lisäksi levyllä myös soittimien takana.
Terapia-yhtye on tunnettu myös aina kantaa ottavista sanoituksistaan. Nytkin on näin. Sanoitukset kuvaavat ehkä entistäkin enemmän kristityn syvimpiä tuntoja, kriisejä ja kipuja. Koskettavana lauluna mainittakoon esimerkkinä kappale "Kaikki kipuni", mikä muistuttaa kivuista, jonka Jeesus on jo kantanut ristinpuulla, ja "Napajäätiköt sulaa", joka kertoo ihmisten kovuudesta ja sen turhuudesta. Jos jotain levylle jää kaipaamaan, niin jonkin verran enemmän kitarasooloja ja toista balladinomaista kappaletta. Levyn ehdottomia yllätyksiä olivat mielenkiintoiset kappaleiden alkupriifit, koskettimet muutamissa kappaleissa sekä omaperäiset introt ja outrot.
Timo Heikka / Dynamite news 1/02Tampereen rautatieasema on kolkko paikka, josta itsensä löytää hämmentävän usein mitä kummallisimmista tilanteista. Tällä kertaa asemalta kuitenkin löytyy myös Terapian nokkamies Petri Lassila, jonka kanssa olisi määrä viettää heti talvi-iltapäivää kuuman kupposen äärellä. Loskainen Tampere tarjoaisi liuman kahvipaikkavaihtoehtoja - niin ison liuman että valinta osoittautuu vaikeaksi. Pienen korttelikierroksen jälkeen löydämme kahdelle rokkiolennolle täysin epäsopivan oloisen paikan, johon tietenkin päätämme oikopäätä mennä. Valitettavasti kyseisen kahvilan aukioloaika ei olekaan juttutuokiollemme riittävä, joten matka jatkuu astetta isompaan ravitsemusliikkeeseen.
Yykaakoo, kaakaakoo, K23
Aloitetaan siitä, mikä on ajankohtaisinta. Terapialta on marraskuussa ilmestynyt uusi levy, nimensä puolesta vähintäänkin kryptinen K23.Vakiokysymys uuden levyn julkaisseelle artistille on, miltä äänite tuntuu maistelun ja pureskelun jälkeen.
- Alkupaniikin mentyä K23 on osoittautunut erittäin hyväksi levyksi. Ei sillä, etteikö se siltä olisi tuntunut jo paniikin aikana, mutta aina muutaman viikon ajan julkaisun jälkeen sitä kuuntelee levyä melkoisella ylitarkkuudella ja -kriittisyydellä. Olen kyllä ollut erittäin iloinen tästä levystä, Petri Lassila hehkuu.Parilla viime äänitteellään Terapia on kulkenut soundillisesti pitkänkin matkan. Lassilan mukaan tiettyjä piirteitä on haettu aktiivisesti tehden työtä hyvien ja visiorikkaiden ihmisten kanssa, silti omaa näkemystä kadottamatta. Jo Studio 7 -EP:tä tehdessä soundipolitiikkaa mietittiin uudelta kantilta.
- Meillä on aina ollut keikoilla rankka rocksoundi, ja moni sanoi ettei kuule levyiltä samaa. Juteltiin sitten asiasta ja päädyttiin tekemään tietynlaisia ratkaisuja. Esimerkiksi miksaajahan oli huippuluokkaa; Meelis Niin on suomalaisten hevibändien kysytyimpiä livemiksaajia. Sama mies miksasi myös Maata Näkyvissä -festareiden levynjulkaisukeikan, jonka soundeista on nimenomaan saatu todella hyvää palautetta..
- Toisaalta mikään levy ei ole ollut soundeiltaan huono, esimerkiksi Joonan soundit kuulostavat mielestäni törkeän hienoilta. Se vaan että aiemmissa levyissä ei ole ollut samanlaista potkua tai vääntöä kuin keikkasoundeissa, Lassila tähdentää. Hän kertoo, että äänitys- ja miksausvaiheissa otettiin myös soundimaailman referenssikuunteluun aivan uudenlainen asenne.
- Pyrimme eroon detaljisokeudesta, levyä kuunneltiin omilla luureilla yrittäen ottaa etäisyyttä äänitysprosessiin. Yksittäisten yksityiskohtien hieromisen sijasta yritettiin kuunnella mahdollisimman paljon kokonaiskuvaa, niin kuin kuuntelisi toisen artistin levyä. Vuosien varrella Terapian soundi on myös soitannollisesti vakiintunut hyvin omintakeiseksi, myös siinä määrin että orkesteri on voinut lähteä hakemaan myös uusia sävyjä keitokseensa kokonaiskuvan juuri häiriintymättä. Petrin mukaan toisaalta tällä kertaa tuottaja Otto Hallamaan kanssa pyrittiin jättämään pois "ylimääräiset konstailut joita kukaan ei kuitenkaan kuule lopputuloksesta" ja keskittymään jyräämiseen. Tulen maininneeksi, että yksi ehdottomista suosikeistani uutukaiselta on kappale Maailma pyörii, etenkin kappaleen kertosäkeen värikäs kuvio, joka ilmeisesti kuullaan unisonossa kitaroin ja kosketinvärkein.
- Tässäpä olikin sitten poikkeus. Sanoin Otolle, että tätä sopii sitten pumpata niin paljon kuin lystää. Hallamaa tiesi mitä teki ja lopputulos on virkistävä poikkeus perusjyräyksestämme. Toisaalta raskasta junttaustahan tuokin biisi on. Toinen levonhetki korville ja kontrastintarjoaja on tokikin akustinen Tämä kaupunki 02. Petri kertoo, että miksaajan ratkaisut poikkesivat välillä tuottajan näkemyksistä.
- Kumpikin on kuitenkin alan ammattilainen, eikä tästä syntynyt sen kummempaa ristiriitaa, vaan näkemyserot olivat lopputuloksen kannalta pikemminkin hedelmällisiä. Levyä tehdessä ei siis toteutunutkaan kokkien määrää ja sopan laatua koskeva sananlasku, vaan eri ihmisten erilaiset visiot toivat tiukalla aikataululla tehtyä tuotantoa kohti yhteistä tähtäyspistettä.
Terapian levyt on perinteisesti julkaistu syksyllä. Onko tähän syy?
- On. Suomi on maa, joka sijaitsee hävyttömän lähellä pohjoisnapaa. Talven tullen lauluääni reagoi ilmastoon, joten kesällä on paljon enemmän laulettavaa aikaa ja näin ollen mahdollisuuksia äänittää lauluosuuksia, Petri pragmatisoi. Palataanpa albumin nimeen. Petri Lassila kertoo, että otsikon K23 takana on varsin monikerroksinen, mutta selkeä ja loppuun asti mietitty konsepti.- Ensimmäinen avain nimeen löytyy levyn alku- ja loppusoitosta, joka siis on valssi ja siitä, miten humppabändit laskevat valssin käyntiin: "yy kaa koo, kaa kaa koo, koo kaa koo." Valssi on kolmi- eikä nelijakoinen, kun taas rock menee yleensä neljään. Otsikko kysyy, halutaanko prosessoida asioita eteenpäin ja elää niiden kanssa. Onko meillä uskallusta soittaa muissakin tahtilajeissa, uskallusta elää muuten kuin tutun nelijakoisesti? Toinen taso on Lassilan mukaan nimen näkeminen ikärajana. Useinhan esimerkiksi baarin ovessa K21-ikäraja tuntuu rajan alittavista hienolta ja houkuttelevalta asialta. Tuosta ovesta täytyy mennä juuri siitä syystä, että se on kielletty. Samaan aikaan ajatellaan uskonasioiden olevan mummojen juttu, eli niille asetetaan vielä korkeampi ikäraja. Tai sitten ajatellaan että jutut on kerran kelattu läpi rippikoulussa ja sillä siisti.
- Hengellisissä jutuissahan on näin ollen vielä enemmän sitä "ikärajamunaa" kuin vaikkapa niissä kapakoissa. Vaatii melkoista aikuisuutta ja uskallusta lähteä tosissaan käsittelemään asioita, Lassila alleviivaa.
- Meillä on yleensä ollut levyillä aina pari kantavaa teemaa, K23:n tapauksessa yksi tärkeimmistä on kasvaminen. Riittääkö rohkeus mennä elämässä eteenpäin asioita todella prosessoiden, vai onko jutut opittu valmiiksi jo kuusitoistavuotiaana niin, että samaa rataa jatketaan maailman tappiin asti.
Markus Asunta / Music & Mission 1/02
sun pääsi on täynnä melua menneen päivän
illalla haluat vielä lisää
sä et uskalla olla ilman tänäkään yönä
vaan liikaa kun saat
se syö sut sisältä
syö sut sisältä
se syö sut
sun pääsi on täynnä humalaa menneen päivän
illalla haluat vielä lisää
sä et uskalla olla ilman tänäkään yönä
vaan liikaa kun saat
se syö sut sisältä
Takaisin
voisit viettää tuntikausia etsien
oikeaa sävyä sinisen
voisit viettää vuosisatoja itkien
salaisuutta ihmisen
ja aamulla ennen kuin
koneet heräävät pauhaamaan
et silmiäsi ummistanut
ole vielä kertaakaan
ja koko maailma pyörii sun ympärillä
koko maailma pyörii sun ympärillä
ja koko maailma tarvitsee sua
kun katsoit universumiin
se myös katsoi takaisin silmiin
se vastannut ei kysymyksiin
vaan jätti uuden
ja sinut yksin
ja koko maailma pyörii sun ympärillä
koko maailma pyörii sun ympärillä
ja koko maailma tarvitsee sua
ja koko maailma haluaa sut
ja aamulla ennen kuin
laivat lähtevät seilaamaan
et kasvojasi edelleenkään
pysty peilaamaan
Takaisin
ei en mä viitsi
en mä jaksa enää
ei mikään kannata kuitenkaan
unohda koko juttu
vielä kerran pistän vastaan
sanon ääneen totuuden
pidän kiinni ainoastaan
siitä mikä pelastaa
ihan turhaa kaikki
ei siitä kuitenkaan mitään tuu
hei mä luovutan
mä oon menettänyt uskoni kokonaan
Takaisin
hän istuu jalkakäytävällä
kimppu kukkia kädessään
juhlamekko yllään
missä kaikki viipyvät
entä jos kukaan ei saavukaan
kukaan koskaan ei saavukaan
ehkä en haluakaan
olla onnea täynnä
ehkä en toivokaan
vain kirkkaita päiviä
hän on opetellut ulkoa kaiken
tietää osaavansa sen
tänään on tärkeä päivä
päivä joka ratkaisee
entä jos työ on ollut turhaa
kaikki on ollut turhaa
Takaisin
Napajäätiköt sulaa
se mihin maailmalla ei ole varaa
on pienen ihmisen elinehto
yötaivas kaupungin yllä
on luonnottoman punainen
tuhannet koneet lämmittää
muuttuu ilmasto arktinen
sinä kuljet näitä katuja
vaan on sisällä kylmä
se tuntuu kipuna mahassa
sinne joku on laittanut jäätä
samaan aikaan toisaalla
merten pinta kohoaa
napajäätiköt sulaa
lohkareina irtoaa
napajäätiköt sulaa
kyyneleinä maahan putoaa
napajäätiköt sulaa
sininen alaa valtaa
napajäätiköt sulaa
vedet kadut alleen upottaa
et lähellesi ketään päästä
saa vain pintaa koskettaa
silloin kun on sisältä jäässä
ei saa tulla sorkkimaan
tämä tuska, sitä kukaan ei tiedä
jokin joskus meni pieleen
kaikki muuttuu vasta sinä päivänä
kun astuu Jeesus sydämeen
lähtee jäät sulamaan
hiljaa kipu helpottaa
napajäätiköt sulaa
lohkareina irtoaa
napajäätiköt sulaa
kyyneleinä maahan putoaa
napajäätiköt sulaa
lämpö lisää alaa valtaa
napajäätiköt sulaa
esiin ihminen uskaltaa
Takaisin
no niin
kuka laittoi nimensä siihen paperiin
siihen
jolla serotoniinitasoani laskettiin
ahaa
eikö siis Job ollutkaan
ainoa
koekappale laatuaan
kaikki kipuni
no niin
miksi jälleen yksi syytön surmattiin
niin niin
miksi vääryys voitti ja viaton uhrattiin
ahaa
eikö voisi luoja jo viimein armahtaa
lastaan
tätäkin joka lupasi kantaa
aamulla kolmannen päivän
tyhjä on hauta, kannettu on
kaikki kipuni
Takaisin
tämä kaupunki oli tyly
jo silloin kun olin pieni
viilsi haavoja mieleen
hiekkaa silmiin, soraa kieleen
mutta toisinaan
kun talvi on peittänyt kadut
ja äänet vaienneet
on hetken ajan helppo uskoa
että tätäkin kaupunkia
Jumala rakastaa
komiteat miettivät
traktaatteja jaetaan
kaduilla kaikuvat äänet
lapset rattikelkoillaan
lisää koneita kouluihin
enemmän oppilaita ryhmiin
kaikki paljon tietää
silti tyhmäksi jää
Takaisin
liian kauan poissa luotasi taas
liian kauan ilman suudelmaa
eihän sota ei rauha meitä saa erottaa
joka sekunti tuoksusi sun muistan
joka minuutti sanasi talletan
joka tunti kilometrejä
renkaat jauhaa
en saa mielenrauhaa kun taas
alla lokakuisen tähtivyön
koneet kulkee läpi yön
uniini sun kuvasi heijastuu
sinua kaipaan
tuhat mailia sinne ja takaisin
silloin kasvosi jälleen näkisin
koneet kulkee läpi yön
sinua kaipaan
kuu täysi taivaan valtaa taas
tie miehestä ottaa mittaa vaan
yö jälkeen yön se haastaa kulkemaan
kun toiset maailmaa parantaa
kun toiset juopuu lankeaa
mä kuljen kunnes kierros
sulkeutuu
ja jälleen viereesi sun tuun taas
kuu täysi taivaan valtaa taas
tie miehestä ottaa mittaa vaan
yö jälkeen yön se haastaa kulkemaan
vaan jälleen viereesi sun saan taas
alla ikuisen tähtivyön
koneet kulkee läpi yön
tuhat kertaa luoksesi tuun
sinua kaipaan
kauas taivaanrantaan ja takaisin
sinun tähtesi kyllä sen jaksaisin
koneet kulkee läpi yön
sinua kaipaan
Takaisin
Mene pois
saatana tuli käymään
muodossa ystävän
sai auringon hetkeksi paistamaan
sitten veti ylle pimeän
saatana tuli käymään
ja hymyili kauniisti
sai sydämen kahtia repeämään
ja ajatukset patosi
mene pois
saatana tuli käymään
kovasti kehuen
kaikkea mitä tehnyt
ja aikaan saanut olen
saatana istuu alas
tarjoilusta kiittäen
saatana tahtoo viipyä
vielä yhden hetkisen
Takaisin
mä olen loman tarpeessa vaan
en suostu sitä uskomaan
kompensoin sen muutoin
siten stressin kumuloin
mä uskon muiden uskovan
vielä enemmänkin jaksan
kertokoon siis joku muu
mitä tänään mulle kuuluu
kunnes koitti aamu
enkä menneen talven lumia halua muistakaan
kunnes koitti aamu
luoja uutta luo, ei mulle haamut kuiskaakaan
askel uuteen
irrottaudun vapauteen
askel uuteen
sitoudun huomiseen
ketkä kaikki saivat sanella
kuka olen, kenen ehdoilla
kuka minut hyväksyi
kuka osti minut, kuka myi
on valta kauniiden silmien
on valta liikkeen massojen
valta syyttävien varjojen
ja vakuuttavien sanojen
Takaisin