17 marraskuuta 2001

K23

Yykaakookaakaakookookaakoo.

"Vuonna 1993 ensimmäisen äänitteensä julkaissut Terapia on mielenkiintoinen yhtye. Bändi kuuluu gospel-kategoriaan muttei silti jeesustele. Eikä Terapia kulje varpaillaan, vaan tallaa reilusti säröpedaalia. K23 lähtee käyntiin junnaavasti, mutta cd:n viides biisi Kirkkaita päiviä paljastaa Terapian kyvyt: tamperelaiskokoonpano kykenee uskottavaan realismiin, josta on mustavalkoisuus kaukana."
- Markku Makkonen, Aamulehti/15.12.2001




Lyriikat
Syö sut
Maailma pyörii
Vielä kerran
Kirkkaita päiviä
Napajäätiköt sulaa
Kaikki kipuni
Tämä kaupunki 02
Kaipaan
Mene pois
Menneen talven lumia
K23 - Terapia

123:
Äänitys: Studio JJ, 9-21.8.2001, Juuso Nordlund, Otto Hallamaa
Miksaus: 9/2001, Meelis Niin
Masterointi: Finnvox, 28.9.2001, Minerva Pappi
CD-paino: CD-plant, TRPCD-008
Julkaisu: 17.11.2001, Turku-halli

223:
Otto Hallamaa (kitara - Maailma pyörii, Kaipaan, koskettimet - Maailma pyörii, Kirkkaita päiviä)
Mikael Lindell (taustalaulu - Maailma pyörii, Napajäätiköt sulaa, Kaikki kipuni, Tämä kaupunki 02, Mene pois)
Juuso Nordlund (basso - Syö sut)
Meelis Niin (koskettimet - Vielä kerran)

323:
Kannen valokuva on otettu nykyisen Siperian paikalla Finlaysonin alueella Tampereella. Lipukkeen takasivun kuva on myös otettu Finlaysonin alueella. "Maailma pyörii" -kappaleen introssa on clickillä ohjattu gate, joka avaa kitaran signaalin. "Tämä kaupunki 02" -biisin kerrossa on vain kitaroita, ei jousia. Ruokangas Millenium Duke jälleen käytössä.






Vuonna 1993 ensimmäisen äänitteensä julkaissut Terapia on mielenkiintoinen yhtye. Bändi kuuluu gospel-kategoriaan muttei silti jeesustele. Eikä Terapia kulje varpaillaan, vaan tallaa reilusti säröpedaalia. K23 lähtee käyntiin junnaavasti, mutta cd:n viides biisi Kirkkaita päiviä paljastaa Terapian kyvyt: tamperelaiskokoonpano kykenee uskottavaan realismiin, josta on mustavalkoisuus kaukana. ***

Markku Makkonen / Aamulehti / 15.12.2001

Terapia pläjäytti Maata Näkyvissä -festareilla ilmoille kuudennen täyspitkänsä/kahdeksannen studiosessionsa K23. Mitään suuria mullistuksia platta ei tarjoa, vaan luonnollisen jatkeen orkesterin toistakymmentä vuotta kestäneelle uralle. Ensimmäinen havainto voitaneen tehdä soundeista. Levyä on ollut yhdessä bändin kanssa tuottamassa Otto Hallamaan lisäksi virolainen huippumiksaaja Meelis Niin, joka vastaa myös potikoiden ruuvaamisesta. Jälki on todella asiallista, mutta edelleen terapiamaisen maanläheistä.

Petri Lassila tuntuisi olevan yhä kovenemassa biisintekovireessä; tekstipuolella mukaan on löytynyt uudenlainen myös huumoria hyödyntävä näkökulma, ja biisit tarttuvat oikeastaan jo ensikuulemalla. Musiikillisesti ollaan ehkä jossain Joona-levyn yleislinjan ja Tarinoita vaan -kappaleen välimaastossa. Eli raskasta runttausta harjoitetaan vanhaan malliin, mutta kun sedät alkavat olla reilusti yli kahdenkymmenenkolmen, aletaan myös sävyihin panostaa aivan uudella tavalla. Siitäköhän äänitteen nimi.

Kuunteluprosessini on kiistatta kesken, mutta tällä hetkellä levyn huippukohdiksi näyttäisivät olevan nousemassa oman subjektiivisen kokemukseni mukaan biisit Maailma pyörii, Kirkkaita päiviä ja Kaikki kipuni, ehkä myös keikkahitti Napajäätiköt sulaa. Sykähdyttävä on myös akustinen balladi Tämä kaupunki 02, josta mieleeni tulee eräs joulukuinen ilta Hämeenlinnan laitamilla: "mutta toisinaan / kun talvi on peittänyt kadut / on hetken ajan helppo uskoa / että tätäkin kaupunkia / Jumala rakastaa." Studio 7 - hitistä Kaipaan löytyy K23:lta (huomaatteko kuinka Terapian äänitteiden nimet käyvät yhä kummemmiksi? Mitä seuraavaksi? Kuikka 47,634?) Meelis Niinin avarampi miksaus samaan tapaan kuin Kuu oli miksattu suuremmaksi Studio 7:lla.

Kaiken kaikkiaan todella asiallinen rocklevy hyvällä ja kauniisti esitetyllä sanomalla, niin kuin tietysti Terapialta sopii odottaakin. Nähtäväksi jää, nouseeko K23 Joonan kaltaiseksi klassikoksi - hyviä biisejä se sisältää joka tapauksessa.

Markus Asunta / Music & Mission 6/01

K23 on tamperelaisen metalli/hardrock-musiikkia soittavan Terapia-yhtyeen kahdeksas levy. Yhtye tuntuu jatkavan edellisellä Studio 7 -ep:llä aloittamallaan uudistuslinjalla, joka on melodisempaa ja perusrokkaavampaa kuin ennen. Terapia on löytänyt nyt selkiintyneen oman musiikillisen linjansa: selkeäsanomaisen melodisen metalli-gospelrockin. Levyllä kuuluu yhtyeen vahva eteenpäinmeno soitannon kaikilla osa-alueilla, niin kitaroissa kuin basson ja rumpujenkin tasolla. K23-levyn syntyyn on vahvasti vaikuttanut yhtyeen laulaja Petri Lassilan lisäksi tuottaja, gospelvaikuttaja Otto Hallamaa, äänittäjä Juuso Nordlund ja miksaaja Meelis Niin, jotka vierailevat Mikael Lindellin lisäksi levyllä myös soittimien takana.

Terapia-yhtye on tunnettu myös aina kantaa ottavista sanoituksistaan. Nytkin on näin. Sanoitukset kuvaavat ehkä entistäkin enemmän kristityn syvimpiä tuntoja, kriisejä ja kipuja. Koskettavana lauluna mainittakoon esimerkkinä kappale "Kaikki kipuni", mikä muistuttaa kivuista, jonka Jeesus on jo kantanut ristinpuulla, ja "Napajäätiköt sulaa", joka kertoo ihmisten kovuudesta ja sen turhuudesta. Jos jotain levylle jää kaipaamaan, niin jonkin verran enemmän kitarasooloja ja toista balladinomaista kappaletta. Levyn ehdottomia yllätyksiä olivat mielenkiintoiset kappaleiden alkupriifit, koskettimet muutamissa kappaleissa sekä omaperäiset introt ja outrot.

Timo Heikka / Dynamite news 1/02

Tampereen rautatieasema on kolkko paikka, josta itsensä löytää hämmentävän usein mitä kummallisimmista tilanteista. Tällä kertaa asemalta kuitenkin löytyy myös Terapian nokkamies Petri Lassila, jonka kanssa olisi määrä viettää heti talvi-iltapäivää kuuman kupposen äärellä. Loskainen Tampere tarjoaisi liuman kahvipaikkavaihtoehtoja - niin ison liuman että valinta osoittautuu vaikeaksi. Pienen korttelikierroksen jälkeen löydämme kahdelle rokkiolennolle täysin epäsopivan oloisen paikan, johon tietenkin päätämme oikopäätä mennä. Valitettavasti kyseisen kahvilan aukioloaika ei olekaan juttutuokiollemme riittävä, joten matka jatkuu astetta isompaan ravitsemusliikkeeseen.

Yykaakoo, kaakaakoo, K23
Aloitetaan siitä, mikä on ajankohtaisinta. Terapialta on marraskuussa ilmestynyt uusi levy, nimensä puolesta vähintäänkin kryptinen K23.

Vakiokysymys uuden levyn julkaisseelle artistille on, miltä äänite tuntuu maistelun ja pureskelun jälkeen.
- Alkupaniikin mentyä K23 on osoittautunut erittäin hyväksi levyksi. Ei sillä, etteikö se siltä olisi tuntunut jo paniikin aikana, mutta aina muutaman viikon ajan julkaisun jälkeen sitä kuuntelee levyä melkoisella ylitarkkuudella ja -kriittisyydellä. Olen kyllä ollut erittäin iloinen tästä levystä, Petri Lassila hehkuu.

Parilla viime äänitteellään Terapia on kulkenut soundillisesti pitkänkin matkan. Lassilan mukaan tiettyjä piirteitä on haettu aktiivisesti tehden työtä hyvien ja visiorikkaiden ihmisten kanssa, silti omaa näkemystä kadottamatta. Jo Studio 7 -EP:tä tehdessä soundipolitiikkaa mietittiin uudelta kantilta.

- Meillä on aina ollut keikoilla rankka rocksoundi, ja moni sanoi ettei kuule levyiltä samaa. Juteltiin sitten asiasta ja päädyttiin tekemään tietynlaisia ratkaisuja. Esimerkiksi miksaajahan oli huippuluokkaa; Meelis Niin on suomalaisten hevibändien kysytyimpiä livemiksaajia. Sama mies miksasi myös Maata Näkyvissä -festareiden levynjulkaisukeikan, jonka soundeista on nimenomaan saatu todella hyvää palautetta..

- Toisaalta mikään levy ei ole ollut soundeiltaan huono, esimerkiksi Joonan soundit kuulostavat mielestäni törkeän hienoilta. Se vaan että aiemmissa levyissä ei ole ollut samanlaista potkua tai vääntöä kuin keikkasoundeissa, Lassila tähdentää. Hän kertoo, että äänitys- ja miksausvaiheissa otettiin myös soundimaailman referenssikuunteluun aivan uudenlainen asenne.

- Pyrimme eroon detaljisokeudesta, levyä kuunneltiin omilla luureilla yrittäen ottaa etäisyyttä äänitysprosessiin. Yksittäisten yksityiskohtien hieromisen sijasta yritettiin kuunnella mahdollisimman paljon kokonaiskuvaa, niin kuin kuuntelisi toisen artistin levyä. Vuosien varrella Terapian soundi on myös soitannollisesti vakiintunut hyvin omintakeiseksi, myös siinä määrin että orkesteri on voinut lähteä hakemaan myös uusia sävyjä keitokseensa kokonaiskuvan juuri häiriintymättä. Petrin mukaan toisaalta tällä kertaa tuottaja Otto Hallamaan kanssa pyrittiin jättämään pois "ylimääräiset konstailut joita kukaan ei kuitenkaan kuule lopputuloksesta" ja keskittymään jyräämiseen. Tulen maininneeksi, että yksi ehdottomista suosikeistani uutukaiselta on kappale Maailma pyörii, etenkin kappaleen kertosäkeen värikäs kuvio, joka ilmeisesti kuullaan unisonossa kitaroin ja kosketinvärkein.

- Tässäpä olikin sitten poikkeus. Sanoin Otolle, että tätä sopii sitten pumpata niin paljon kuin lystää. Hallamaa tiesi mitä teki ja lopputulos on virkistävä poikkeus perusjyräyksestämme. Toisaalta raskasta junttaustahan tuokin biisi on. Toinen levonhetki korville ja kontrastintarjoaja on tokikin akustinen Tämä kaupunki 02. Petri kertoo, että miksaajan ratkaisut poikkesivat välillä tuottajan näkemyksistä.

- Kumpikin on kuitenkin alan ammattilainen, eikä tästä syntynyt sen kummempaa ristiriitaa, vaan näkemyserot olivat lopputuloksen kannalta pikemminkin hedelmällisiä. Levyä tehdessä ei siis toteutunutkaan kokkien määrää ja sopan laatua koskeva sananlasku, vaan eri ihmisten erilaiset visiot toivat tiukalla aikataululla tehtyä tuotantoa kohti yhteistä tähtäyspistettä.

Terapian levyt on perinteisesti julkaistu syksyllä. Onko tähän syy?
- On. Suomi on maa, joka sijaitsee hävyttömän lähellä pohjoisnapaa. Talven tullen lauluääni reagoi ilmastoon, joten kesällä on paljon enemmän laulettavaa aikaa ja näin ollen mahdollisuuksia äänittää lauluosuuksia, Petri pragmatisoi. Palataanpa albumin nimeen. Petri Lassila kertoo, että otsikon K23 takana on varsin monikerroksinen, mutta selkeä ja loppuun asti mietitty konsepti.

- Ensimmäinen avain nimeen löytyy levyn alku- ja loppusoitosta, joka siis on valssi ja siitä, miten humppabändit laskevat valssin käyntiin: "yy kaa koo, kaa kaa koo, koo kaa koo." Valssi on kolmi- eikä nelijakoinen, kun taas rock menee yleensä neljään. Otsikko kysyy, halutaanko prosessoida asioita eteenpäin ja elää niiden kanssa. Onko meillä uskallusta soittaa muissakin tahtilajeissa, uskallusta elää muuten kuin tutun nelijakoisesti? Toinen taso on Lassilan mukaan nimen näkeminen ikärajana. Useinhan esimerkiksi baarin ovessa K21-ikäraja tuntuu rajan alittavista hienolta ja houkuttelevalta asialta. Tuosta ovesta täytyy mennä juuri siitä syystä, että se on kielletty. Samaan aikaan ajatellaan uskonasioiden olevan mummojen juttu, eli niille asetetaan vielä korkeampi ikäraja. Tai sitten ajatellaan että jutut on kerran kelattu läpi rippikoulussa ja sillä siisti.

- Hengellisissä jutuissahan on näin ollen vielä enemmän sitä "ikärajamunaa" kuin vaikkapa niissä kapakoissa. Vaatii melkoista aikuisuutta ja uskallusta lähteä tosissaan käsittelemään asioita, Lassila alleviivaa.

- Meillä on yleensä ollut levyillä aina pari kantavaa teemaa, K23:n tapauksessa yksi tärkeimmistä on kasvaminen. Riittääkö rohkeus mennä elämässä eteenpäin asioita todella prosessoiden, vai onko jutut opittu valmiiksi jo kuusitoistavuotiaana niin, että samaa rataa jatketaan maailman tappiin asti.

Markus Asunta / Music & Mission 1/02

Syö sut

sun pääsi on täynnä melua menneen päivän
illalla haluat vielä lisää
sä et uskalla olla ilman tänäkään yönä
vaan liikaa kun saat
se syö sut sisältä
syö sut sisältä
se syö sut

sun pääsi on täynnä humalaa menneen päivän
illalla haluat vielä lisää
sä et uskalla olla ilman tänäkään yönä
vaan liikaa kun saat
se syö sut sisältä

Takaisin

Maailma pyörii

voisit viettää tuntikausia etsien
oikeaa sävyä sinisen
voisit viettää vuosisatoja itkien
salaisuutta ihmisen

ja aamulla ennen kuin
koneet heräävät pauhaamaan
et silmiäsi ummistanut
ole vielä kertaakaan

ja koko maailma pyörii sun ympärillä
koko maailma pyörii sun ympärillä
ja koko maailma tarvitsee sua

kun katsoit universumiin
se myös katsoi takaisin silmiin
se vastannut ei kysymyksiin
vaan jätti uuden
ja sinut yksin

ja koko maailma pyörii sun ympärillä
koko maailma pyörii sun ympärillä
ja koko maailma tarvitsee sua
ja koko maailma haluaa sut

ja aamulla ennen kuin
laivat lähtevät seilaamaan
et kasvojasi edelleenkään
pysty peilaamaan

Takaisin

Vielä kerran

ei en mä viitsi
en mä jaksa enää
ei mikään kannata kuitenkaan
unohda koko juttu

vielä kerran pistän vastaan
sanon ääneen totuuden
pidän kiinni ainoastaan
siitä mikä pelastaa

ihan turhaa kaikki
ei siitä kuitenkaan mitään tuu
hei mä luovutan
mä oon menettänyt uskoni kokonaan

Takaisin

Kirkkaita päiviä

hän istuu jalkakäytävällä
kimppu kukkia kädessään
juhlamekko yllään
missä kaikki viipyvät

entä jos kukaan ei saavukaan
kukaan koskaan ei saavukaan

ehkä en haluakaan
olla onnea täynnä
ehkä en toivokaan
vain kirkkaita päiviä

hän on opetellut ulkoa kaiken
tietää osaavansa sen
tänään on tärkeä päivä
päivä joka ratkaisee

entä jos työ on ollut turhaa
kaikki on ollut turhaa

Takaisin

Napajäätiköt sulaa

se mihin maailmalla ei ole varaa
on pienen ihmisen elinehto

yötaivas kaupungin yllä
on luonnottoman punainen
tuhannet koneet lämmittää
muuttuu ilmasto arktinen
sinä kuljet näitä katuja
vaan on sisällä kylmä
se tuntuu kipuna mahassa
sinne joku on laittanut jäätä

samaan aikaan toisaalla
merten pinta kohoaa

napajäätiköt sulaa
lohkareina irtoaa
napajäätiköt sulaa
kyyneleinä maahan putoaa
napajäätiköt sulaa
sininen alaa valtaa
napajäätiköt sulaa
vedet kadut alleen upottaa

et lähellesi ketään päästä
saa vain pintaa koskettaa
silloin kun on sisältä jäässä
ei saa tulla sorkkimaan
tämä tuska, sitä kukaan ei tiedä
jokin joskus meni pieleen
kaikki muuttuu vasta sinä päivänä
kun astuu Jeesus sydämeen

lähtee jäät sulamaan
hiljaa kipu helpottaa

napajäätiköt sulaa
lohkareina irtoaa
napajäätiköt sulaa
kyyneleinä maahan putoaa
napajäätiköt sulaa
lämpö lisää alaa valtaa
napajäätiköt sulaa
esiin ihminen uskaltaa

Takaisin

Kaikki kipuni

no niin
kuka laittoi nimensä siihen paperiin
siihen
jolla serotoniinitasoani laskettiin
ahaa
eikö siis Job ollutkaan
ainoa
koekappale laatuaan

kaikki kipuni

no niin
miksi jälleen yksi syytön surmattiin
niin niin
miksi vääryys voitti ja viaton uhrattiin
ahaa
eikö voisi luoja jo viimein armahtaa
lastaan
tätäkin joka lupasi kantaa

aamulla kolmannen päivän
tyhjä on hauta, kannettu on

kaikki kipuni

Takaisin

Tämä kaupunki 02

tämä kaupunki oli tyly
jo silloin kun olin pieni
viilsi haavoja mieleen
hiekkaa silmiin, soraa kieleen

mutta toisinaan
kun talvi on peittänyt kadut
ja äänet vaienneet
on hetken ajan helppo uskoa
että tätäkin kaupunkia
Jumala rakastaa

komiteat miettivät
traktaatteja jaetaan
kaduilla kaikuvat äänet
lapset rattikelkoillaan
lisää koneita kouluihin
enemmän oppilaita ryhmiin
kaikki paljon tietää
silti tyhmäksi jää

Takaisin

Kaipaan

liian kauan poissa luotasi taas
liian kauan ilman suudelmaa
eihän sota ei rauha meitä saa erottaa
joka sekunti tuoksusi sun muistan
joka minuutti sanasi talletan
joka tunti kilometrejä
renkaat jauhaa
en saa mielenrauhaa kun taas

alla lokakuisen tähtivyön
koneet kulkee läpi yön
uniini sun kuvasi heijastuu
sinua kaipaan
tuhat mailia sinne ja takaisin
silloin kasvosi jälleen näkisin
koneet kulkee läpi yön
sinua kaipaan

kuu täysi taivaan valtaa taas
tie miehestä ottaa mittaa vaan
yö jälkeen yön se haastaa kulkemaan
kun toiset maailmaa parantaa
kun toiset juopuu lankeaa
mä kuljen kunnes kierros
sulkeutuu
ja jälleen viereesi sun tuun taas

kuu täysi taivaan valtaa taas
tie miehestä ottaa mittaa vaan
yö jälkeen yön se haastaa kulkemaan
vaan jälleen viereesi sun saan taas

alla ikuisen tähtivyön
koneet kulkee läpi yön
tuhat kertaa luoksesi tuun
sinua kaipaan
kauas taivaanrantaan ja takaisin
sinun tähtesi kyllä sen jaksaisin
koneet kulkee läpi yön
sinua kaipaan

Takaisin

Mene pois

saatana tuli käymään
muodossa ystävän
sai auringon hetkeksi paistamaan
sitten veti ylle pimeän

saatana tuli käymään
ja hymyili kauniisti
sai sydämen kahtia repeämään
ja ajatukset patosi

mene pois

saatana tuli käymään
kovasti kehuen
kaikkea mitä tehnyt
ja aikaan saanut olen

saatana istuu alas
tarjoilusta kiittäen
saatana tahtoo viipyä
vielä yhden hetkisen

Takaisin

Menneen talven lumia

mä olen loman tarpeessa vaan
en suostu sitä uskomaan
kompensoin sen muutoin
siten stressin kumuloin
mä uskon muiden uskovan
vielä enemmänkin jaksan
kertokoon siis joku muu
mitä tänään mulle kuuluu

kunnes koitti aamu
enkä menneen talven lumia halua muistakaan
kunnes koitti aamu
luoja uutta luo, ei mulle haamut kuiskaakaan

askel uuteen
irrottaudun vapauteen
askel uuteen
sitoudun huomiseen

ketkä kaikki saivat sanella
kuka olen, kenen ehdoilla
kuka minut hyväksyi
kuka osti minut, kuka myi
on valta kauniiden silmien
on valta liikkeen massojen
valta syyttävien varjojen
ja vakuuttavien sanojen

Takaisin